domowe przecierki Bessy L

Od kogoś tą Bessę L trzeba było przestrzelić. Na pierwszy ogień Neopan 1600. Spokój i cisza aż po chaos. Fantastyczny aparacik do snapshotów – najciekawsze jest doświadczenie bycia w oku cyklonu – 15mm oznacza przy zbliżeniu w kadrze niemal dotykanie sceny. Heliar zadziwiająco ostry od pełnej dziury i zero zniekształceń w porównaniu do Canon 14L, które to bagatela – kosztuje prawie 2k USD. Kusi mnie sprzedać te wszystkie czerwonopaskowe szkła i robić tylko analogiem. Jedno jest ciekawe – w standarcie robię na długich czasach – wydaje mi się że 1/8 sek. jest badalna do utrzymania w takiej skali obrazu oraz faktu braku klapiącego lustra. Trochę zalewa czerń po zmniejszeniu skanu – ale ciekawe na odbitce pocztówkowej jest sporo detali w czerniach – jeszcze jedna przewaga analoga w postaci celuloid/papier nad cyfrą i równobocznymi pikselami. A zdjęcia – jak zwykle o niczym. Uliczne pstryki w kolorze w następnym poście.

f1000001

f1000004

f1000006

f1000012

6 Comments
  • KamasH
    Posted at 20:33h, 30 March Reply

    inny świat.. inna plastyka..

  • KamasH
    Posted at 09:30h, 31 March Reply

    jeszcze jedno.. bo tu wracam. To szkło z każdego pomieszczenia robi od razu “hangar”.. wymarzony słoik na “polski łeding” 😉

    • Marcin Rusinowski
      Posted at 09:49h, 31 March Reply

      Roberto, jest jedno ale: 14L Canona robi na bokach zniekształcenie ufokowe, 14-24 Nikona to samo a nawet bardziej. zadziwiające jest to że ten Heliar tego nie robi. nie aż tak. Z jednym masz rację – 14mm robi wowfactor w pomieszczeniu 4x2metry. Kalina nazwała kiedyś 14L szkłem kościołowym – dla mnie jest to świetne szkło do wnętrz.

  • adam dudko
    Posted at 12:33h, 05 April Reply

    Fajny aparacik masz, szkło o ciekawej charakterystyce i faktycznie takim cudem mozna fotografowac juz inny swiat…ale co do tych detali w czerni w neopanie 1600 to ja bym dyskutował.. jak dla mnie czarne plamy, kwestia tez wywołaia. Neo1600 jest bardzo kontrastowym filmem , kiedys zawołałem HP5 na 1600 i wyszło w czerni lepiej, sam nie wiem czemu

    • Marcin Rusinowski
      Posted at 11:48h, 06 April Reply

      Adam, zadam Ci ciężkie pytanie: przy takiej rozpiętości od światła do cienia, iso1600, pamiętając że widzisz 8bitowego jpega, to ile masz poziomów szarości na dolne dwie strefy, przyjmując w uproszczeniu rozpiętość 8 stref 🙂

      EDIT: dla uproszczenia liczenia podaję: przy iso 1600, t=1/15s, f4,5 wpada nam na matrycę czyli film 4EV światła 🙂

  • adam dudko
    Posted at 21:50h, 06 April Reply

    Liczyć tego nie będę bo nie potrafię, pisze to co widzę, może to tez kwestia skanu, monitora, najważniejsze by się tym bawić a nie liczyć :).. PS: – skanuje się ostatni negatyw 🙂

Leave a Reply